…zdrowie i bezpieczeństwo dziecka na najbliższe dwa lata staje się misją naszego przedszkola…
Zespół autorski w składzie:
- Beata Raczkowska
-Magdalena Hryniewicz
-Justyna Gajos
-Dorota Romanowska
-Agnieszka Miller
Opracował innowację pedagogiczną „Umiem o siebie zadbać” której realizację rozpoczniemy z początkiem roku szkolnego 2012/2013.
UZASADNIENIE POTRZEBY WPROWADZENIA INNOWACJI:
Tworząc innowację pedagogiczną, wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom dzieci i ich rodziców mając jednocześnie świadomość, iż najważniejszym obowiązkiem nauczyciela-wychowawcy uczącego w przedszkolu jest zapewnienie swoim podopiecznym całodziennego psychofizycznego bezpieczeństwa. Nie mniej ważnym zadaniem jest zwrócenie dzieciom uwagi na takie sytuacje życiowe, w których należy zadbać o własne bezpieczeństwo i wskazanie im, w jaki sposób to czynić. Ich realizacja uatrakcyjni zdobywanie przez dzieci nowych wiadomości i umiejętności z zakresu wychowania zdrowotnego i dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
Proponowany cykl zajęć wychowawczych skierowany jest do przedszkolaków i rodziców, a przeznaczony do realizacji we wszystkich grupach wiekowych (3-6-latki). Program ma charakter otwarty - jego treści mogą być rozszerzane w zależności od zainteresowań dzieci.
Zaproponowane treści w programie innowacyjnym są dostosowane do możliwości intelektualnych dzieci.
W podejmowanych działaniach wychowawczo – dydaktycznych zmierzamy do eliminowania u dzieci napięć psychiczno – fizycznych związanych z nową sytuacją życiową. Możliwość wyrażania siebie poprzez ruch sprzyja rozwojowi osobowości, nawiązaniu kontaktów z innymi osobami.
Innowacja nasza będzie asymilacyjna, ponieważ na bazie istniejących już rozwiązań, wykorzystywanej wiedzy i zdobytej praktyki chcemy rozszerzyć nasze działania, uatrakcyjnić i wzmocnić. Stąd zamierzeniem naszym było stworzenie innowacji złożonej z czterech modułów: „Bezpieczeństwo”, „Zdrowo i kolorowo – żywienie przedszkolaka”, „Higiena” i „Wypoczynek i rekreacja”.
Wiek przedszkolny to czas intensywnego rozwoju fizycznego i umysłowego dziecka. To, co jemy, jak spędzamy czas wolny, nasza aktywność ruchowa, zainteresowania i świadome działanie wpływa bezpośrednio na samopoczucie i ważne czynności naszego organizmu. Nawyki żywieniowe nabyte w dzieciństwie często kształtują późniejsze wybory. Dieta dzieci w wieku przedszkolnym powinna być zrównoważona odżywczo, różnorodna i oparta o produkty jak najmniej przetworzone – naturalne, zdrowe, wysokiej jakości. Poprawa jakości żywienia przedszkolnego oraz wspieranie rodziców w wyborze dobrych nawyków żywieniowych w domu rodzinnym będzie ważną inwestycją w zdrowie i rozwój dzieci. Rozważając zmianę żywienia w domu i w przedszkolu warto przypisać większy sukces przedszkolu, gdyż dzieci w grupie łatwiej przełamują bariery w spożywaniu nowych produktów. Obserwując rówieśników, potrafią sięgnąć nawet po produkty nielubiane. A to z kolei przyczyni się do tego iż chętniej będą sięgali w domu po zdrowe produkty.
W tracie trwania innowacji koncepcja wzbogacana będzie o nowe, ciekawe rozwiązania i propozycje.