Rozdział 1.
Przepisy ogólne
§ 1
1. Przedszkole Nr 7 im. Marii Konopnickiej, zwane dalej przedszkolem, ma siedzibę w Żarach, ul. Karola Szymanowskiego 2, 68-200 Żary.
2. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Żary o statusie miejskim, ma siedzibę w Urzędzie Miejskim w Żarach Pl. Rynek 1-5, 68-200 Żary.
3. Przedszkole jest placówką publiczną.
4. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Lubuski Kurator Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim.
5. Przedszkole działa na podstawie Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, aktu założycielskiego przedszkola oraz niniejszego statutu.
§ 1a
1. Przedszkole Nr 7 im. Marii Konopnickiej w Żarach , zwane dalej przedszkolem:
1) prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie realizacji podstawy
programowej wychowania przedszkolnego;
2)przeprowadza rekrutację wychowanków w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
3)zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
4)realizuje programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia
wychowania przedszkolnego;
2. Przedszkole prowadzi:
1) wychowanie przedszkole dla dzieci w wieku 3 - 6 lat, a w przypadku dzieci
niepełnosprawnych w wieku 3 - 9 lat;
2) obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne;
3. Przedszkole jest jednostką finansów publicznych, której działalność jest finansowana
przez:
1) Gminę Żary o statusie miejskim;
2) Rodziców, w formie opłata za liczbę godzin dziennego pobytu dziecka w przedszkolu
ponad czas realizacji podstawy wychowania przedszkolnego;
4. Podstawą gospodarki finansowej Przedszkola jest roczny plan finansowy.
§ 2
1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty oraz aktów wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Celem przedszkola jest:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności
intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2)budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się
w tym, co jest dobre, a co złe;
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej w nowych i trudnych
sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
4) rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych
relacjach z dziećmi i dorosłymi;
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci
o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną;
7) zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
8) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz
rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla
innych;
9) wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności
wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
10)kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej( do rodziny, grupy
rówieśniczej wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
11) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości,
aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które
są ważne w edukacji szkolnej.
2. Przedszkole realizuje program „Optymistyczne Przedszkole" wyrabiając w wychowankach
pożądane cechy charakteru, optymizm i odporność na niepowodzenia.
3.Przedszkole zapewnia wychowankom bezpieczeństwo i higienę, dobrą, przyjazną atmosferę
wolną od agresji i przemocy.
4. Przedszkole zapewnia dzieciom i ich rodzicom opiekę i pomoc psychologa.
5. Przedszkole dba o rozwój wszystkich rodzajów inteligencji dziecka.
6. Przedszkole umożliwia wychowankom podtrzymanie poczucia tożsamości religijnej, zgodnie
z wolą rodziców.
7. Przedszkole stwarza rodzicom warunki partnerskiej współpracy i wspiera ich w spełnianiu roli
pierwszych nauczycieli swoich dzieci.
8.Przedszkole organizuje pomoc psychologiczno- pedagogiczną dla dzieci ze specyficznymi
trudnościami oraz dzieci zdolnych.
1) zapewnienia prawidłową organizację warunków sprzyjających nabywaniu przez
dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc
dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
2) rozpoznaje możliwości psychofizyczne oraz indywidualne potrzeby rozwojowe
i edukacyjnego wychowanków poprzez obserwację zakończoną analizą i oceną
gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole, także wykorzystywanie wyników
obserwacji w procesie uczenia i nauczania;
3) organizuje kształcenie, wychowanie i opiekę dla dzieci niepełnosprawnych oraz
niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
9.Przedszkole tworzy sytuacje edukacyjne sprzyjające budowaniu zainteresowania
dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
10.Statutowe cele i zadania realizuje dyrektor przedszkola, nauczyciele i zatrudnieni
pracownicy administracyjno- obsługowi we współpracy z rodzicami, poradnią
pedagogiczno-psychologiczną, z organizacjami i instytucjami gospodarczymi, społecznymi i kulturalnymi, a także w porozumieniu z organem prowadzącym placówkę.
§ 2a
1. Cele i zadania przedszkole realizuje poprzez:
1)praca opiekuńczo - wychowawcza i dydaktyczna w przedszkolu prowadzona jest
w oparciu o obowiązującą podstawę wychowania przedszkolnego, zgodnie
z przyjętymi programami wychowania przedszkolnego dla poszczególnych grup;
2) program wychowania przedszkolnego stanowi opis sposobu realizacji zadań
ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
3) program wychowania przedszkolnego zawiera:
a) szczegółowe cele edukacyjne;
b)tematykę materiału edukacyjnego;
c) wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu
4)nauczyciel oddziału może wybrać program wychowania przedszkolnego spośród
programów gotowych lub:
a)opracować program samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami;
b)zaproponować program opracowany przez innego autora (autorów);
c)zaproponować program opracowany przez innego autora wraz z dokonanymi zmianami.
5) programy wychowania przedszkolnego dopuszcza dyrektor przedszkola;
6) dopuszczone do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego stanowią
zestaw programów wychowania przedszkolnego;
§ 3
1. Dyrektor przedszkola jest pracodawcą w rozumieniu Kodeksu Pracy dla osób zatrudnionych w przedszkolu.
2. Nauczyciele zatrudnieni są w przedszkolu na podstawie ustawy Karta Nauczyciela.
3. Tryb zatrudniania oraz warunki pracy w placówkach wychowania przedszkolnego wymienionych pracowników reguluje regulamin pracy i regulamin wynagradzania.
4. Zakres obowiązków pracowników administracyjnych i obsługi, ustala Dyrektor
przedszkola.
§ 4
1. Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę w czasie zajęć w przedszkolu, oraz w czasie zajęć poza budynkiem przedszkola.
2. Za opiekę nad dziećmi odpowiedzialni są wszyscy pracownicy przedszkola, szczególnie nauczyciele przydzieleni do danego oddziału.
1) dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece jednej lub dwóch
nauczycielek pracujących w układzie godzin podanych w arkuszu organizacyjnym;
2) w grupie najmłodszej jest zatrudniona osoba jako pomoc nauczycielki, która
pomaga w sprawowaniu opieki;
3) podczas pobytu dzieci w ogrodzie - zajęcia i zabawy dzieci z poszczególnych grup,
odbywają się na wyznaczonym terenie ze sprzętem dostosowanym do potrzeb i możliwości dzieci;
4) w przedszkolu obowiązuje regulamin korzystania z placu przedszkolnego
3. Przedszkole zapewnia wychowankom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć w przedszkolu
oraz w czasie zajęć poza przedszkolem poprzez:
1)przestrzeganie liczebności grup;
2) odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń;
3)oznakowanie ciągów komunikacyjnych zgodnie z przepisami;
4)prowadzenie zajęć z wychowania komunikacyjnego, współdziałanie z organizacjami
zajmującymi się ruchem drogowym;
5) kontrolę obiektów budowlanych należących do przedszkola pod kątem zapewnienia
bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów. Kontroli
obiektów dokonuje dyrektor przedszkola, co najmniej raz w roku;
6)umieszczenie w widocznym miejscu planu ewakuacji przedszkola
7)oznaczenie dróg ewakuacyjnych w sposób wyraźny i trwały;
8)zabezpieczenie szlaków komunikacyjnych wychodzących poza teren przedszkola
w sposób uniemożliwiający bezpośrednie wyjście na jezdnię;
9) ogrodzenie terenu przedszkola;
10)zabezpieczenie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień;
11)wyposażenie schodów w balustrady z poręczami zabezpieczającymi przed
ewentualnym zsuwaniem się po nich. Zabezpieczenie otwartej przestrzeni pomiędzy
biegami schodów
12)wyposażenie pomieszczeń przedszkola, w apteczki zaopatrzone w niezbędne środki do
udzielenia pierwszej pomocy i instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy;
13)dostosowanie mebli, krzesełek, szafek do warunków antropometrycznych dzieci, w tym
dzieci niepełnosprawnych;
14)zapewnianie odpowiedniej liczby opiekunów nad dziećmi uczestniczącymi imprezach
i wycieczkach poza teren przedszkola, prowadzenie przez nauczycieli zeszytu wyjść
15) przeszkolenie nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy
§ 5
1. Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola
przez rodziców, prawnych opiekunów lub upoważnione przez nich osoby:
1) dziecko powinno być przyprowadzane, odbierane z przedszkola przez rodziców
(opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo;
2) upoważnienie do odbioru dzieci jest pisemne - podpisane imieniem i nazwiskiem
rodzica - opiekuna;
3) osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu i innych środków
odurzających;
4) dzieci odbieramy do godziny 16.00.
2. Podczas wyjść poza teren przedszkola ( wyjazdy, wycieczki, spacery ) oprócz
nauczyciela dodatkowo opiekę nad dziećmi sprawuje woźna oddziałowa.
4. Szczegółowe zasady organizowania wyjść poza teren przedszkola określa regulamin
spacerów i wycieczek.
5. Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z Miejskiego Przedszkola
Nr 7 w Żarach określa procedura stanowiąca załącznik nr 1 do Regulaminu Przedszkola.
Rozdział 2.
Organy przedszkola oraz ich zadania
§ 6
1. Organami Przedszkola są:
1) Dyrektor Przedszkola
2) Rada Pedagogiczna
3) Rada Rodziców
§ 7
1. Do obowiązków Dyrektora Przedszkola należy:
1) kierowanie przedszkolem;
2) organizowanie procesu dydaktyczno - wychowawczego;
3) organizowanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej;
4) prowadzenie polityki kadrowej;
5) przewodniczenie Radzie Pedagogicznej;
6) sprawowanie opieki nad wychowankami;
7) sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
8) zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy;
9) odpowiadanie za porządek i dyscyplinę pracy oraz dbanie o czystość i estetykę placówki;
10)sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno-gospodarczą i majątkiem placówki
oraz określanie zakresu odpowiedzialności poszczególnych pracowników za powierzony
majątek;
11)dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym placówki i ponoszenie
odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować
administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę placówki;
12) reprezentowanie przedszkola wobec organu prowadzącego, organu
nadzoru i innych instytucji.
2. Dyrektor ponadto:
1) gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny wg
określonych zasad i kryteriów.
2) może skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadku dwumiesięcznej
nieusprawiedliwionej nieobecności w przedszkolu po uzyskaniu zgody wyrażonej przez Radę Pedagogiczną,
3) skreślenie wychowanka na wniosek rodziców lub prawnych opiekunów nie
wymaga uchwały Rady Pedagogicznej;
4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
5) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną;
6) w porozumieniu z organem prowadzącym organizuje wychowankom nauczanie
indywidualne;
7) opracowuje plan doskonalenia nauczycieli, w tym tematykę szkoleń i narad;
8) określa i ustala sposoby dokumentowania pracy dydaktyczno-wychowawczej;
9) organizuje prace konserwacyjno - remontowe oraz powołuje komisje przetargowe;
10) powołuje komisję w celu dokonania inwentaryzacji majątku przedszkola;
11) odpowiada za prowadzenie, przechowywanie i archiwizację dokumentacji przedszkola
zgodnie z odrębnymi przepisami;
12) organizuje i sprawuje kontrolę zarządczą zgodnie z ustawą o finansach publicznych;
13) przyznaje dodatek motywacyjny nauczycielom zgodnie z zasadami opracowanymi przez
organ prowadzący;
14) dysponuje środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
15)wykonuje inne zadania wynikające z przepisów prawa.
3. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce
nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
4. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
a) zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników placówki,
b) przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym
pracownikom placówki,;
c) występuje z wnioskiem, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w
sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz
pozostałych pracowników placówki;
d) po zasięgnięciu opinii Organu Prowadzącego i Rady Pedagogicznej może
powołać v-ce dyrektora placówki.
5. Dyrektor Przedszkola w wykonaniu swoich zadań współpracuje z Radą
Pedagogiczną i Radą Rodziców.
§ 8
1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola.
2. Kompetencje i zadania Rady Pedagogicznej wynikają z Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, rozporządzeń wykonawczych i z Regulaminu Rady Pedagogicznej.
3. Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji stanowiących:
1) uchwala regulamin swojej działalności;
2) podejmuje uchwały w sprawie skreślenia z listy wychowanków przedszkola;
3) podejmuje decyzje o przedłużeniu okresu wychowania przedszkolnego
niepełnosprawnemu wychowankowi po uzyskaniu pozytywnej opinii Zespołu
Wspierającego d/s i zgody rodziców;
4) zatwierdza plan pracy przedszkola na każdy rok szkolny;
5) podejmuje uchwały w sprawie eksperymentu pedagogicznego;
6) ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli;
7) uchwala wprowadzane zmiany (nowelizacje) do statutu;
4. Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji opiniujących:
1) opiniuje organizacje pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład dnia;
2) opiniuje programy z zakresu wychowania przedszkolnego przed dopuszczeniem do
użytku w placówce;
3) opiniuje propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom
stałych prac w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz w ramach godzin
ponadwymiarowych;
4) opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych
wyróżnień;
5) opiniuje projekt finansowy przedszkola;
6) opiniuje wniosek o nagrodę kuratora oświaty dla dyrektora przedszkola;
7) wydaje opinie na okoliczność przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektora.
5. Rada Pedagogiczna ponadto:
1) przygotowuje projekt zmian (nowelizacji) do statutu;
2) może występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela z funkcji dyrektora
przedszkola lub z innych funkcji kierowniczych w przedszkolu;
3) uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych przedszkola;
4) głosuje nad wotum nieufności dla dyrektora przedszkola;
5) wybiera przedstawiciela do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny
pracy;
6) działa w oparciu o obowiązujący w placówce Regulamin Rady Pedagogicznej
§ 9
1. Rada Rodziców jest reprezentacją ogółu rodziców wychowanków.
2. Kompetencje Rady Rodziców wynikają z Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty
oraz rozporządzeń wykonawczych do ustawy.
3. Rada Rodziców liczy tylu członków, ile jest oddziałów w przedszkolu.
4. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych
w tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków danego oddziału.
5. Wewnętrzną strukturę Rady Rodziców, tryb jej pracy oraz szczegółowy sposób przeprowadzania
wyborów określa Regulamin Rady Rodziców.
6. Uchwały i decyzje Rady Rodziców są jawne, umieszczane na tablicy ogłoszeń przedszkola,
z wyłączeniem niektórych spraw personalnych uznanych za poufne.
§ 10
1. Zasady współpracy organów przedszkola.
1) organy przedszkola są zobowiązane do współpracy, do dbania o dobry klimat
przedszkola, do współdziałania na zasadach partnerstwa i uczestniczenia w tworzeniu
właściwych warunków rozwoju wychowanków.
2) każdy organ przedszkola planuje swoją działalność na rok szkolny. Plany działań
powinny być uchwalone (sporządzone) do końca września. Kopie dokumentów
przekazywane są dyrektorowi przedszkola w celu ich powielenia i przekazania kompletu
każdemu organowi przedszkola.
3) organy przedszkola mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania
przedstawicieli innych organów w celu wymiany poglądów i informacji.
4) rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania, opieki
i kształcenia dzieci według zasad ujętych w przedszkola.
§ 11
1.Dyrektor zobowiązany jest do organizowania, co najmniej dwa razy w roku, spotkań Rady
Pedagogicznej z Radą Rodziców. Celem spotkań jest omówienie wszystkich, istotnych
problemów funkcjonowania przedszkola.
§ 12
1.Spory między organami przedszkola rozstrzygane są w drodze negocjacji pomiędzy Dyrektorem
przedszkola, trzyosobowym zespołem stanowiącym Władze Rady Rodziców i trzyosobowym
zespołem wybranym przez Radę Pedagogiczną spośród jej członków ( zespoły wybierane są
w momencie powstania sporu).
Rozdział 3.
Organizacja Przedszkola
§ 13
1.Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz
organizacyjny przedszkola opracowany przez Dyrektora. Arkusz organizacyjny zatwierdzany jest
przez organ prowadzący zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. W arkuszu organizacyjnym przedszkola określa się w szczególności:
1) czas pracy poszczególnych oddziałów,
2) liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze
3) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ
prowadzący przedszkole.
3. Praca wychowawczo - dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę
programową oraz dopuszczone do użytku przez dyrektora przedszkola programy wychowania
przedszkolnego.
§ 14
1.Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ
prowadzący i podanych do wiadomości rodziców na początku roku szkolnego.
2. W czasie przerw w pracy przedszkola dzieci mają zapewnioną opiekę w innych, dyżurujących
placówkach, ustalonych przez organ prowadzący.
§ 15
1.Przedszkole działa codziennie, od poniedziałku do piątku, od 6:30 do 16:00.
2.Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się w czasie codziennych
zajęć, w wymiarze co najmniej 5 godzin dziennie przy czym podstawa programowa realizowana
jest w godzinach od 8:00-13:00.
3. Szczegółowy rozkład dnia w przedszkolu, w tym ramy czasowe realizacji podstawy
programowej oraz zajęć dodatkowych, określa dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną
i Radą Rodziców.
4. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel opiekujący się danym oddziałem ustala dla
tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, wraz z tematami poszczególnych zajęć. Rozkład dnia
uwzględnia potrzeby i zainteresowania dzieci.
5. Ramowy rozkład dnia w Miejskim Przedszkolu Nr 7 w Żarach.
RAMOWY ROZKŁAD DNIA MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NR 7 W ŻARACH
Ranek- czas otwarty |
|
6:30 -8:00 |
Schodzenie się dzieci, zabawy dowolne, zajęcia indywidualne, wyrównawcze i z dziećmi zdolnymi, praca w małych zespołach, obserwacja, diagnoza |
|
Realizacja podstawy programowej |
8:00-8:30 |
Zabawy w kącikach zainteresowań, praca z zespołem dzieci lub indywidualna, praca z dzieckiem zdolnym, czynności porządkowe, czynności opiekuńcze, zabawy swobodne, tworzenie okazji do wymiany informacji, rozmowy indywidualne dzieci, kontakty z rodzicami. ćwiczenia poranne - zabawa ruchowa w młodszych grupach |
8:30-9:00 |
Przygotowanie do śniadania, czynności samoobsługowe w łazience, pełnienie dyżurów śniadanie- wpajanie zasad dobrego wychowania, wyrabianie nawyków higieniczno-kulturalnych. Pierwsze śniadanie |
9:00-10:00 |
Czas zadaniowy- zintegrowana działalność edukacyjna zgodna z podstawą programową, zajęcia i zabawy edukacyjne, dydaktyczne różnego rodzaju realizowane zajęcia dydaktyczne według wybranego programu wychowania przedszkolnego. Zabawy i gry ruchowe. |
10:00-11:00 |
Zabawy organizowane i swobodne, praca w małych zespołach, zajęcia wspomagające, wycieczki, obserwacje przyrodnicze, zajęcia sportowe i rytmiczne, prace gospodarcze, pobyt na placu zabaw. Wspieranie działań twórczych poprzez kontakt ze sztuką, muzyką, zabawy dowolne, rozmowy indywidualne. Zajęcia dodatkowe:rytmika, język angielski,karate, katecheza Zabawa ruchowa |
11:00-11:30 |
przygotowanie do śniadania, czynności samoobsługowe w łazience, pełnienie dyżurów Drugie śniadanie |
11:30-13:00 |
Zajęcia dowolne w sali lub na powietrzu,ćwiczenia utrwalające, wspieranie rozwoju dzieci poprzez: zabawy dydaktyczne, ćwiczenia mowy, zabawy matematyczne, rozwijające percepcję wzrokową, słuchową. Zajęcia dodatkowe:rytmika, język angielski,karate, katecheza |
Zajęcia dodatkowe |
|
13:00-13:30 |
Zajęcia dodatkowe- praca z dzieckiem zdolnym, zajęcia z pedagogiem, logopedą, nauczycielem zajęć korekcyjnych , zabawy ruchowe, gry dydaktyczne ,pobyt na placu zabaw, czynności samoobsługowe. Przygotowanie do obiadu, czynności porządkowo-higieniczne Zabawa ruchowa |
13.30-14:00 |
Obiad |
14:00-16:00 |
Czas otwarty: zabawy swobodne, dydaktyczne, z dziećmi zdolnymi, wyrównawcze, muzyczno- ruchowe, tworzenie sytuacji rozwijających indywidualne zdolności i zainteresowania, zabawy ruchowe, taneczne, wyjście na plac przedszkolny, rozchodzenie się dzieci. |
§ 16
1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
1) a w przypadku dzieci niepełnosprawnych w wieku 3 - 9 lat;
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, Dyrektor przedszkola, może wyrazić zgodę na
przyjęcie dziecka, które ukończyło 2,5 roku. Przyjęcie dziecka uzależnione jest od stopnia jego
gotowości do pobytu w przedszkolu i od sytuacji rodzinnej.
§ 17
1. Rekrutacja dzieci do przedszkola odbywa się corocznie na zasadach ustalonych w:
1) Ustawie z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo Oświatowe
2)Zarządzeniu Burmistrza Miasta Żary
2. Do przedszkola przyjmuje się kandydatów zamieszkałych na obszarze danej gminy.
3. Rekrutacja odbywa się z wykorzystaniem systemów informatycznych.
§ 18
1. Podstawą jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział. W oddziale zgrupowane są dzieci
w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień rodzaju i stopnia
niepełnosprawności.
2. Liczba oddziałów jest ustalana corocznie w arkuszu organizacyjnym przedszkola.
3. Liczba wychowanków w oddziale nie przekracza 25.
§ 19
1. Rada Pedagogiczna Przedszkola przygotowuje corocznie wykaz imprez i uroczystości
organizowanych w przedszkolu, który uchwala Rada Rodziców w porozumieniu z Radą
Pedagogiczną Przedszkola.
2. Organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przedszkola określają odrębne
przepisy.
3. Przedszkole prowadzi innowację pedagogiczną:
1) „Optymistyczne Przedszkole" na podstawie programu autorskiego ODiKU „Partner" i zgody
Kuratora Oświaty.
2) „Umiem o siebie zadbać" opracowaną przez zespół nauczycieli MP nr 7
3) „ Z Legendami przez Łużyce" opracowaną przez zespół nauczycieli MP nr 7
§ 20
1. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
2. W przedszkolu prowadzone są nieodpłatne zajęcia dodatkowe dla dzieci:
1) katecheza
2) język angielski
3) zajęcia rytmiczno- taneczne
4) zajęcia karate
3. Zajęcia prowadzone w ramach realizacji podstawy programowej.
4. Zajęcia z religii organizowane są na życzenie rodziców wychowanków, nieodpłatnie.
5. Czas trwania zajęć dodatkowych oraz zajęć z religii uzależniony jest od wieku wychowanków
i wynosi:
1) 15 minut dla oddziałów trzy i czterolatków
2) 30 minut dla oddziałów pięciolatków i sześciolatków.
§ 21
1. Dyrektor powierza opiekę nad oddziałem jednej lub dwom nauczycielkom.
2. Nauczyciel - wychowawca, w miarę możliwości, opiekuje się danym oddziałem przez cały czas
uczęszczania dziecka do przedszkola.
3. Do zadań nauczyciela - wychowawcy należy dbałość o życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci,
właściwe ich zachowanie , o przekazanie im norm i zasad postępowania, przestrzeganie praw
dziecka, wspieranie wychowanków w uczeniu się i aktywnym uczestniczeniu w zajęciach,
rozwijanie zainteresowań i talentów dzieci.
4. Postawienie prawidłowej diagnozy oraz skuteczne wyrównanie szans edukacyjnych z dziećmi ze
specyficznymi trudnościami przy współpracy z lekarzem, psychologiem, logopedą.
5. Nauczyciel -wychowawca zobowiązany jest do bliskiej współpracy z rodzicami wychowanków
i z innymi nauczycielami pracującymi w przedszkolu.
6. Prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole( diagnoza przedszkolna)
z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły
podstawowej.
7. Dokonanie na podstawie przeprowadzonej diagnozy oceny gotowości szkolnej i przekazanie
informacji rodzicom do dnia 30 kwietnia w roku w którym dziecko rozpocznie naukę w szkole
podstawowej.
8. Nauczyciel prowadzi dokumentację pedagogiczną dotyczącą oddziału:
1) dziennik zajęć grupy
2) dwutygodniowe oferty edukacyjne,
3) plan współpracy z rodzicami oraz protokoły zebrań z rodzicami
4) zeszyt konsultacji z rodzicami,
5) dokumentacje dokonywanych obserwacji pedagogicznych i diagnozy dziecka
6) zeszyty zabaw i ćwiczeń ruchowych, jeśli nauczycielki stosują w pracy zestawy własne,
7) dokumentacji własnego rozwoju,
8) dziennik zajęć indywidualnych oraz pracy z dzieckiem zdolnym
§ 22
1. W przedszkolu może być zorganizowane ( w miarę potrzeb środowiska) wczesne wspomaganie
oraz nauczanie indywidualne, w których realizuje się program wychowania i dostosowuje go do
możliwości wychowanka określonych przez poradnię psychologiczno - pedagogiczną.
Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania i wychowania wynosi: od 4 do 6
godzin tygodniowo .
2. Dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (dzieciom niepełnosprawnym ) przedszkole
dostosowuje treści, metody i organizację pracy do ich potrzeb edukacyjnych i możliwości
rozwojowych.
3. W przypadku wystąpienia potrzeb w przedszkolu może być zorganizowany oddział integracyjny.
Organizuje się go w celu umożliwienia dzieciom niepełnosprawnym zdobywania wiedzy
i umiejętności na miarę ich możliwości. Liczba dzieci w oddziale integracyjnym wynosi od 15 do
20 w tym od 3 do 5 wychowanków niepełnosprawnych.
4. W celu optymalnego wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka niepełnosprawnego
przedszkole współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Ustala ona kierunki pracy
z tymi dziećmi oraz propozycje metod, form, środków odpowiednich do ich potrzeb
edukacyjnych.
5. Oddział integracyjny prowadzi nauczyciel prowadzący i wspomagający.
6. W przedszkolu z oddziałami integracyjnymi dodatkowo zatrudnia się specjalistów, którzy
prowadzą pracę indywidualną z dziećmi niepełnosprawnymi oraz ich rodzinami.
7. Oddział integracyjny organizuje się w porozumieniu i za zgodą organu prowadzącego.
§ 22 a
1. W przedszkolu organizuje się pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Pomoc udzielana jest
wychowankom, rodzicom i nauczycielom.
2.Wszelkie formy świadczonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu są
bezpłatne, a udział dziecka w zaplanowanych zajęciach w ramach jej realizacji dobrowolny.
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na:
1) rozpoznawaniu i zaspakajaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka;
2) rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych wychowanka;
3)stwarzaniu warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa dziecka w życiu przedszkola
oraz w środowisku społecznym;
4)rozpoznawaniu przyczyn trudności w nabywaniu umiejętności i wiadomości przez
dziecko;
5) wspieraniu dziecka z wybitnymi uzdolnieniami;
6)opracowywaniu i wdrażaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
dla dzieci niepełnosprawnych oraz indywidualnych programów edukacyjno-
terapeutycznych odpowiednio o charakterze resocjalizacyjnym lub emcjonalno-
społecznych dla dzieci niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych
niedostosowaniem społecznym;
7)prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród wychowanków
i rodziców;
8) wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne
dzieci, problemach wychowawczych;
9)podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną świadczona jest wychowankom, gdy jej potrzeba
zorganizowania wynika w szczególności z:
1) niepełnosprawności dziecka;
2) niedostosowania społecznego;
3)zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4)z zaburzeń zachowania i emocji;
5) szczególnych uzdolnień;
6)specyficznych trudności w uczeniu się;
7)z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
8) choroby przewlekłej;
9)sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
10) niepowodzeń edukacyjnych;
11) zaniedbań środowiskowych;
12) trudności adaptacyjnych.
5. O udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą wnioskować:
1) rodzice dziecka/prawni opiekunowie;
2) dyrektor przedszkola;
3) nauczyciele prowadzący zajęcia z wychowankiem oraz zatrudnieni w szkole specjaliści;
4) poradnia psychologiczno-pedagogiczna;
5)pracownik socjalny;
6) asystent rodziny;
7) kurator sądowy;
8) organizacje pozarządowe lub instytucje działające na rzecz rodziny i dzieci;
6. Wnioski ustne oraz pisemne o organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej
przedkłada się wychowawcy grupy i dyrektorowi przedszkola.
7.Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają:
1) nauczyciele w bieżącej pracy z dzieckiem na zajęciach;
2)specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno-
pedagogicznej, w szczególności:
a) pedagog
b) logopeda
8. Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu.
1) w przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dziecka jest udzielana
w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli
i specjalistów w formie
a) zajęć rozwijających uzdolnienia;
b) zajęć rozwijających umiejętności uczenia się; <