PROGRAM WYCHOWAWCZY I PROFILAKTYKI
Program wychowawczy opracowany przez:
Cele Ogólne:
1. Kształtowanie umiejętności prawidłowego funkcjonowania w grupie przedszkolnej i najbliższym środowisku.
2. Aktywne uczestnictwo rodziców w procesie wychowania i edukacji dziecka.
3. Rozwijanie pozytywnego obrazu własnej osoby przez poznawanie i wyrażanie własnych uczuć, panowanie nad emocjami.
4. Diagnozowanie oczekiwań i potrzeb dziecka oraz rodziców.
Cele Operacyjne:
Cele operacyjne |
Działania nauczyciela |
Sposoby realizacji |
I Dziecko ma poczucie przynależności do grupy przedszkolnej.
|
1. Zapoznanie dzieci i rodziców z placówką.
2. Prowadzenie zajęć i zabaw dla dzieci oraz rodziców o charakterze integracyjnym |
- zebranie z rodzicami - spotkania adaptacyjne - przekazanie informacji dotyczących organizacji pracy przedszkola w nowym roku szkolnym
- zabawy w grupie - zajęcia otwarte - imprezy, uroczystości wg kalendarza uroczystości przedszkolnych
|
II Dziecko prezentuje postawę życzliwości wobec rówieśników i dorosłych.
|
1. Propagowanie wśród wychowanków podstawowych zasad kultury.
2. Przygotowanie dzieci do ważnych uroczystości.
|
- zorganizowanie kącików „życzliwości" - zabawy kształtujące podstawowe zasady kultury osobistej i dobrego wychowania
- program artystyczny z okazji 30 lecia MP Nr 7 w Żarach - Pozostałe uroczystości ujęte w kalendarzu uroczystości placówki na dany rok szkolny |
III Dziecko zna i przestrzega norm współżycia w grupie.
|
1. Zapoznanie dzieci z normami współżycia w grupie.
|
- zawarcie kontraktu grupowego - zapoznanie dzieci z Konwencją Praw Dziecka - przydział zadań związanych z obowiązkami dyżurnych - na bieżąco rozwiązywanie problemów wychowawczych pojawiających się w grupie -Program „Spotkanie z Leonem" -„Trzy kroki dziecka w przyszłość" |
IV Rodzice wspomagają i współuczestniczą w całokształcie działań przedszkola.
|
1. Wspólne działanie nauczyciela i rodziców.
2. Wspomaganie rodziców w pracy wychowawczej.
3. Diagnozowanie oczekiwań rodziców wobec przedszkola.
|
- zebrania z rodzicami - zajęcia pokazowe - zajęcia otwarte - prace użyteczne na rzecz przedszkola -wycieczki
- spotkania z pedagogiem - spotkania warsztatowe oparte na metodzie Caroline Sutton
- ankieta - ewaluacja programu wychowawczego
|
PROGRAM PROFILAKTYCZNY
MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NR 7
W ŻARACH
Opracowany przez:
Magdalenę Hryniewicz
Justynę Gajos
Lucynę Kuczak
Aleksandrę Alchimowicz
Beatę Szleniecką
i zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną
Miejskiego Przedszkola Nr 7
W Żarach
w oparciu o:
PLAN PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO
I WSTĘP
II CELE PROGRAMU
III ADRESACI PROGRAMU
IV BLOKI TEMATYCZNE PROGRAMU
V METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU
VI NARZĘDZIA DO EWALUACJI PROGRAMU
Przedszkole to „placówka przeznaczona dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat, wspomagająca indywidualny rozwój, zapewniająca opiekę odpowiednią do potrzeb dziecka oraz przygotowująca do nauki w szkole" (źródło: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej, Dz. U. Nr 61, poz.624). Zadaniem przedszkola jest zapewnienie dzieciom właściwych warunków rozwoju fizycznego, umysłowego, emocjonalnego i społecznego, jak i również przygotowanie dziecka do nauki w szkole.
Ponadto przedszkole poza edukacją i wychowaniem dzieci, powinno także prowadzić działania profilaktyczne, tzn. zapewniające dzieciom zdrowie i bezpieczeństwo w każdym podejmowanym działaniu. Wiek przedszkolny to specyficzny okres w życiu dziecka, mający istotny wpływ na zmiany zachodzące w jego indywidualnym rozwoju. Natomiast owa profilaktyka w przedszkolu ma zapobiegać wszelkim niepożądanym zjawiskom w tymże rozwoju. Działaniem profilaktycznym będzie zatem każde pozytywne oddziaływanie pedagogiczne, utrwalające wartościowe cechy, a zapobiegające powstawaniu tych niepożądanych.
Niniejszy program profilaktyczny przedszkola ma za zadanie uświadomić dzieci w wieku przedszkolnym o istniejących w życiu ludzkim zagrożeniach pochodzących ze świata ludzi i zwierząt oraz wyposażyć je w umiejętność radzenia sobie z nimi. Obowiązkiem każdej osoby dorosłej, zwłaszcza nauczycieli jest stwarzanie każdego dnia warunków sprzyjających kształtowaniu postaw odpowiedzialności za życie własne oraz innych. Tylko kreatywna realizacja działań o charakterze profilaktycznym przez nauczycieli umożliwi wytworzenie się określonych kompetencji u dzieci i ułatwi funkcjonowanie w życiu następnych pokoleń w przyszłości.
Celem programu jest kształtowanie pozytywnych postaw i bezpiecznych zachowań dzieci w sytuacjach zagrażających ich życiu i zdrowiu. Ponadto realizacja programu ma wyposażyć dzieci w niezbędne sprawności, umiejętności i wiadomości dotyczące dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo.
II CELE PROGRAMU
Cele główne programu:
Cele szczegółowe programu:
III ADRESACI PROGRAMU
IV BLOKI TEMATYCZNE
Nazwa bloku tematycznego
|
Zamierzone cele operacyjneDziecko: |
1. Bezpieczeństwo na co dzień |
Wymagania tego punktu zawarte są w innowacji pedagogicznej Miejskiego Przedszkola nr 7 „Umiem o siebie zadbać" |
2. Piramida zdrowego żywienia |
Wymagania tego punktu zawarte są w innowacji pedagogicznej Miejskiego Przedszkola nr 7 „Umiem o siebie zadbać" |
3. Higieniczny tryb życia |
Wymagania tego punktu zawarte są w innowacji pedagogicznej Miejskiego Przedszkola nr 7 „Umiem o siebie zadbać" |
4. Ruch w życiu człowieka |
Wymagania tego punktu zawarte są w innowacji pedagogicznej Miejskiego Przedszkola nr 7 „Umiem o siebie zadbać"
|
5. Zagrożenia ze środowiska przyrodniczego |
Wymagania tego punktu zawarte są w innowacji pedagogicznej Miejskiego Przedszkola nr 7 „Umiem o siebie zadbać" |
6. Przedszkole bez nałogów |
- jest świadome niebezpieczeństw związanych z uzależnieniami / nałogami; - prezentuje właściwą postawę PRZECIW; - orientuje się w procesie uzależnienia człowieka od czegoś (zna ich niekorzystny wpływ na organizm); - wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych (np. środków czystości); - wie, co sprzyja uzależnieniu człowieka (alkohol, papierosy, leki, internet, telewizja); - nabywa umiejętność odmawianie NIE bez poczucia winy (asertywność); - nie jest podatne na wpływ osób mających złe zamiary
|
7. Agresja i przemoc |
- zna pojęcia: agresja i przemoc; - umie nazwać swoje uczucia; - odgrywa i demonstruje wybrane uczucia (scenki sytuacyjne); - uczy się oswajać z własnym strachem (Strach ma wielkie oczy, Jak przestraszyć swój strach?); - bierze udział w zajęciach odreagowywania złości, np.: * ludzik złości * skrzynia złości (z gazetami) * rysunek złości * tabliczka złości, itp. - potrafić utożsamić się z inną osobą (kształtowanie umiejętności empatycznych); - podaje sposoby na pokonanie złości; - reaguje na różne formy agresji i przemocy; - orientuje się, jakie są skutki agresji /przemocy na świecie dla ludzi; - uczy się być asertywne; - rozumie znaczenie słowa zgoda, kompromis; - wykazuje ostrożność i nieufność w kontakcie z osobami obcymi, zły dotyk; - przestrzega zakazu przyjmowania różnych rzeczy, np. słodyczy od osób nieznajomych; - stara się być przyjazne dla innych
|
8. Dziecko w świecie wirtualnym |
- zna zagrożenia związane z korzystaniem z dostępu do sieci (np. wirtualny przyjaciel - oszust, złe samopoczucie, niedotlenienie organizmu, brak kolegów / koleżanek); - korzysta z internetu tylko za zgodą rodziców / osób dorosłych; - nie traktuje komputera jak największego towarzysza zabaw; - zdaje sobie sprawę, że świat wirtualny to świat iluzji (rozróżnienie rzeczywistości od świata wirtualnego - nierzeczywistego); - nie promuje zachowań agresywnych, przemocy obecnej, np. w grach komputerowych - dostrzega także pozytywny wpływ świata wirtualnego (np. rozwój myślenia, kojarzenia, wyobraźni, pogłębienie wiedzy, wzmocnienie poczucia własnej wartości, itp.)
|
VI METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU
A. METODY
- podające (pogadanka, opowiadanie, historyjka obrazkowa, anegdota i inne)
- problemowe (konwersacje, metody aktywizujące typu inscenizacja, drama, gry dydaktyczne, dyskusja, burza mózgów i in.)
- praktyczne ( ćwiczenia i działania oparte na konkrecie, pokaz, symulacja, spotkania, wycieczki i in.)
- eksponujące (np. film, ekspozycja i in.)
- programowane (z użyciem np. komputera i projektora)
B. FORMY
- indywidualne
- zespołowe
- grupowe (jednolite / zróżnicowane)